Lijnstad E19, een Dag voor Infrastructuur

Lange tijd werd de aanleg van de infrastructuur enkel gekenmerkt door een logica van de ingenieur, een logica van efficiëntie, een logica ingegeven vanuit de verkeerskunde, een economische logica. Meer en meer zijn ruimtelijke programma’s zich gaan enten op dit infrastructuurnetwerk: bedrijventerreinen, luchthavens, havens, etc. Veelal waren dit programma’s die ten dele voort kwamen vanuit de zelfde abstracte logica van efficiëntie, en waar ontwerp een ondergeschikte rol toebedeeld kreeg.

Recent worden architecten/stadsontwerpers steeds meer bij het ontwerp van dergelijke plaatsen betrokken. Voorlopig ontbreekt echter een duidelijke ontwerpopgave.

Daarom organiseerde 'Lijnstad E19' op woensdag 30 november een 'workshopdag voor infrastructuur', met onder meer een rondetafelgesprek met verschillende partijen die bij dergelijke infrastructuurprojecten betrokken zijn of op de thematiek werken. Op die manier wilden we experts uit verschillende vakgebieden consulteren naar wat zij, vanuit hun achtergrond, als de problemen, maar vooral ook als potenties van deze plaatsen zien. Het scherp stellen en afstemmen van de agenda's zeg maar. Als architect en stedenbouwer lijkt het ons immers een belangrijke taak om bij het ontwerpen van een plaats met zo’n groot maatschappelijk belang alle stemmen te beluisteren om tot een geslaagd ontwerp te komen.

In de voormiddag werd een rondetafelgesprek gehouden rond de thema's:
- Locatie
- Stadsmuur/Stadspoort
- Voorzieningen/Functies/Markthal
- Woonwijken
- Plein/Park
- Controle & Veiligheid
- Cultuur en Erfgoed/Monument

Na een korte middagpauze presenteerden de studenten van de 1e Master Architectuur & Stadsontwerp het atelier 'Lijnstad E19' een tussentijdse stand van zaken van hun onderzoek. De deelnemers van het rondetafelgesprek werden vriendelijk uitgenodigd samen met het begeleidingsteam deze presentatie te jureren.

Na de publieke avondlezing ‘Nederlandse Snelwegen Werelderfgoed’ door Melle Smets zorgden de studenten van 'De Loeiende Koe' voor een afsluitende drink in de bar.

Deelnemers:

- Rob Van Hoesel (grafisch vormgever, fotograaf en uitgever) (NL)
- Bram Esser en Melle Smets (filosoof en kunstenaar) (NL)
- Bram Vermeulen (Chief Urban Design van Euro Immo Star) (B)
- Victor Clicq (hoofd van 'Dienstenzones' voor AWV) (B)
- Luc De Backer (Senior Real Estate Coordinator van DELEK-Texaco) (B)
- Tim Marlier (Nero Architecten) (B)
- Hedwige Van Santvliet (TE-group/truckshop JOOST) (B)
- Bert Van Rijckeghem (Arcadis Ingenieurs) (B)
- Tom Lagast en Geert Mertens (resp. projectleider Beleidsplan Ruimte en Team Visie, Vlaamse Overheid, departement Ruimtelijke Ordening) (B)
- Danny Smagghe (Touring) (B)
- Frank Talsma (H+N+S Landschapsarchitecten) (NL)
- Kristoff De Winne (The Brussels Airport Company - Head of Airport Development and Regulation)
- David Peleman (Phd. over de geschiedenis van het Belgische wegennet) (B)
- Floris Alkemade en Peter Vanden Abeele (begeleidingsteam masterstudio UGent 'Lijnstad E19')
- de studenten van de masterstudio 'Lijnstad E19'

Op voorhand stelden we de verschillende gesprekspartners 3 algemene vragen:
1. Op welke manier wordt infrastructuurontwerp -zowel de baan op zich als de bijhorende ruimtes (parkings, tankstations, logistieke centra, ...)- vanuit uw praktijk benaderd?
2. Welke zijn vandaag de dag problemen/potenties van infrastructuurontwerpen?
3. Welke spelers komen niet/teveel aan bod bij infrastructuurontwerp?
De antwoorden hierop kunt u raadplegen door op de naam van de deelnemers te klikken.